Bogdan Roşca

Radio Industry & Music

Cu MeLeu la psihiatria jurnalistica

De aproape o saptamina urmaresc (a se citi pic peste emisiuni) in care toate asa zisele personalitati media din Romania, dezbat accidentul lui Serban Huidu. De la Cristian Tudor Popescu la Monica Tatoiu si pe undeva am auzit-o si pe Sexi Braileanca isi dau cu parerea despre acest tragic accident.

Cind comentezi despre asa ceva e foarte greu sa nu cazi intr-o pozitie pro sau contra. Adica o atitudine de genul “criminalul Huidu” (la indemina celor care au fost luati in balon de Serban) sau “nevinovatul  Serban” (la indemina apropiatilor sai).

M-am ferit sa scriu despre acest subiect tocmai pentru ca e muult prea greu sa ramai impartial. Totusi ar trebui sa avem in vedere citeva aspecte cind luam o pozitie fata de acest eveniment tragic.

Serban conducea o masina de teren. Un MeLeu, cum spun aducasii. Nu e nimic de condamnat ca un om de succes ca el si-a permis o astfel de masina. Pentru cei care vrobesc dintr-o pornire invidioasa trebuie sa va spun ca o astfel de masina la mina a doua costa in Germania undeva intre 22 si 25.000 de euro, cee a ce nu o face o raritate pe strazile din Romania.  Personal mi-as dori un Mercedes “MeLeu” dar din ratiuni bugetare trec masina pe lista de dorinte si o las acolo.

Din perspectiva comportamentului rutier al colegului meu de breasla, ia hai sa ridice mina sus, sau sa dea permisul incoace, cel care nu a taiat nici o  curba, nu a facut o depasire pe linia continua sau, de ce nu?, a parcat ilegal.

A fost un incident tragic care i se putea intimpla oricui. Puteti sa-i reprosati soferului ca nu e destul de experimentat sa-si dea seama ca in conditii de aderenta schimbatoare trebuie sa adopte un stil preventiv sau ca nu e obisnuit cu reactiile unei astfel de masini. De altfel toti cei care se dau cu SUV-uri pe la noi pot sa va confirme faptul ca din cauza dimensiunilor mari si a dotarilor de top o astfel de masina este destul de greu de intuit. Masina iti transmite foarte filtrat comportamentul  ei. Ajungi la viteze mari fara sa-ti dai seama si daca  masina pleaca in lateral si nu cunosti/stapinesti citeva tehnici de redresare sau esti pentru prima data pus intr-o astfel de situatie nu apuci sa faci nimic. Sigur, aici deschidem o cutie a Pandorei din care ies intrebari legate de inconstienta unor posesori de SUV-uri care merg cu suta prin oras, care fac manevre tembele fara a se interesa de ce e in jurul lor, s.am.d. Mai mult, putem discuta ore in sir despre nivelul de pregatire practica al tinerilor soferi, care isi i-au carnetul si primesc de la mamica si taticu o bestie cu sute de cai putere pe care nu o pot stapinii.

Cred insa ca a fost un incident nefericit. Ceasul rau , pisica 13…

Din pacate astfel de incidente se  intimpla mai des decit ar trebui. Aici ridic problema infrastructurii rutiere din Romania, care in ciuda rovignetei (mi-e rusine cind vad placile care anunta obligativitatea ei la intrarea in tara 🙁  ), a anvelopelor de iarna obligatorii de la 1 noiembrie si a zelosilor inspectori RAR care tin masinile pe stand pentru un ITP cite doua ore, e praf si pulbere.

Comentariile care se fac sunt pe linga subiect. Serban plateste acum un pret al notorietatii sale. Notorietate care este acum terfelita pentru ca e pusa in aceeasi ograda cu a unor “sotii, rude si preteni” care au avut parte de  incidente  similare si in cazul carora justitia a fost… ca la noi.

Cred ca am fi mult mai constructivi daca am gasi resursele si intelepciunea  prin care sa schimbam comportamentul rutier al soferilor din Romania. Cred ca despre asta ar trebui vorbit pe televiziuni si radiouri. Dar nu cu Monica Tatoiu..

[facebook_ilike]

Share

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.