Bogdan Roşca

Radio Industry & Music
Cum să faci un radio pentru digital natives?

Cum să faci un radio pentru digital natives?

Săptămâna trecută am fost moderatorul unor sesiuni cu invitați la RIUF Cluj. O surpriză plăcută din multe puncte de vedere.

Mi-au plăcut liceenii care au venit la RIUF pentru că pun întrebări, sunt curioși și au acea sclipire în privire care te face să zici huh, încă mai avem o șansă. Clișeele despre tânăra generație, vehiculate zgomotos în presă și  articole în social media sunt frustrările unor depășiți care nu au niciun contact cu tinerii. Mi se pare absurd să ceri unor copii să se poarte cum am făcut noi , în condițiile în care ei nu cunosc ce înseamnă punct de trecere a frontierei, salam cu soia, cartelă de pâine, lumânări în loc de bec etc. Mi se pare absurd să le ceri să consume informația și să-și creeze conexiuni fără componenta digitală pe care ei o folosesc by default.  Oricum, mi-au plăcut invitații pe care i-am avut în platou și publicul din față. Un mare plus pentru DJ Shiver, un ficior ambițios, simpatic și talentat cu care am discutat pe loc despre un proiect: drujbe la Radio Cluj :).

M-am întâlnit cu o prietenă din studenție, profesoară acum la un liceu din Satu-Mare. Venise cu o trupă de liceeni care, cum spunea ea, știu exact ce vor în viață.  Trăgeam împreună concluzia că majoritatea vizitatorilor (au fost peste 4.500 numai la Cluj) sunt produse de export care caută să plece din țară, asigurându-și un start printr-o universitate din străinătate. Trist, dar adevărat…

Am fost întrebat ce radio putem face pentru tineri. În condițiile în care ei consumă content pe platforme ca YouTube și Spotify, comunică între ei prin WhatsApp și Messenger, își fac deja imagine publică pe Insta, cum ar putea un radio cu emisie terestră (unde hertziene, kHz,mHz, alea,alea) să ajungă la ei?

Răspunsul teoretic pare simplu. Practica e…altceva.

Teoretic, trebuie să ajungi acolo unde sunt ei: pe device-uri mobile, telefon în special. Acolo trebuie sa le oferi ceva care să-i țină. Promit că fac un research printre aplicațiile mobile de radio să vin cu câteva exemple. Și, în plus, trebuie să oferi un conținut care să le placă, eventual să se viralizeze și să îi facă să revină. Asta, cred că e cel mai dificil. Trebuie să te lupți fie cu puterea de atracție a unor you-tubberi (vezi DanTDM, MaxInfinite, iRaphahell, Ninja sau PewDiePie), fie cu playlist-ul on demand de la Spotify. Aici văd o soluție prin nișarea și poziționarea corectă pe piață a radio-urilor: jazz radio, metal radio, rock radio, etc, chestiune care e bine exploatată de Apple Music, spre exemplu.

Nu cunosc încă vedeta locală sau națională care să bată în audiențe și followers, clipurile unuia dintre cei enumerați mai sus. Sigur, video e altceva. Lucrurile se complică și mai mult când analizezi conținutul consumat. Mă disperă meme-urile și dansurile din Fortnite și nu înțeleg de unde strânge Mr. Beast 11 milioane (!) de viziualizări pentru un clip de 15 minute cu titlul I spent 24 hours straight in slime. 

Trăgând linie, vorbim de mediu (nu mai supraviețuiește doar emisia terestră), capacitatea de a crește vedete care să vorbească aceeași limbă cu publicul țintă

This slideshow requires JavaScript.

 

Share

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.