Bogdan Roşca

Radio Industry & Music

Idei de campanie…electorala

Din 1996 incoace, am trecut prin toate campaniile electorale ca jurnalist. Am trait locale, parlamentare, prezidentiale, europarlamentare…

Actorii politici s-au schimbat foarte putin in aceasta perioada. Unii au disparut de pe scena politica, altii au crescut pe aceasta scena si au ajuns foarte sus.

Uneori sunt intrebat “eu cu cine sa votez?” Si niciodata nu  fac recomandari. Nu imi permit sa dau sfaturi. Pentru ca si unii si altii au partile lor bune si rele. Asa ca, nu-mi asum eu responsabilitatea sa-i conving pe cei  care ma intreaba acest lucru. Sigur,  am simpatii  si antipatii. Sigur ca ideile unora m-au convins si ale altora nu…

Timp de sase ani am stat si in scaunul moderatorului de televiziune. Si am avut in fata tot felul de oameni. Si politicieni printre ei. Tot asa, unii vorbesc coerent, unii nu. Unii reusesc sa faca ceva, altii doar vorbesc. Unii isi ascund nepriceperea in spatele atacurilor la adresa altora. Unii sunt mai discreti si mai eficienti. Altii sunt buni comunicatori, altii abia leaga doua cuvinte.

Suntem iar in campanie electorala…Cert e ca in aceasta luna spiritul de vanzator de idei ar trebui sa fie foarte ascutit in randul politicienilor.

DAR, in continuare asist la un duel   ce n-are de-a face cu politica. Vedeti spre comparatie cum se pun problemele la americani…

Declansarea oficiala a campaniei la noi nu a adus schimbari majore. Doar cateva afise prost facute si lipite pe garduri si stalpi de curent…Ilegal.. In rest, continua tiradele pe televiziunile de stiri a caror audienta merge in jos… Atacurile personale sunt cele mai des folosite. Nu proiecte, asumari realiste si termene de realizare.

Iata cateva  ponturi pentru candidati:

-Nu va axati discursul pe promisiuni care nu au acoperire financiara si economica. Ati castiga mai mult daca ati recunoaste onest care sunt problemele reale si care ne sunt limitarile. Nu poti sa promiti familiei ca mancati la restaurant si seara de seara sa le oferi  doua felii de parizer si franzela tare la cina. Daca sunt probleme si le explicati clar, aveti si o solutie credibila si realista, oamenii vor intelege.

-Nu insistati pe trasaturile persoanale demonetizate. Am intalnit candidati care spun ceva de genul ” Sunt cinstit si crestin si eu n-am nici o pata si de aceea trebuie sa ajung in Parlament”. Nu va crede nimeni! Parlamentarii sunt persoanele cu cea mai mica credibilitate in tara asta. Tocmai pentru ca au spus ca sunt intr-un fel si ANI, DNA,….au demonstrat ca sunt altfel. Intelegeti, nu?

-Discursurile axate pe critica actiunilor adversarului (au taiat, au redus, au distrus,…) reprezinta  exclusiv o critica. O reamintire a unor realitati pe care votantii le-au trait  mult mai bine pe propria piele. Propuneti solutii si nu faceti cursuri de istorie contemporana.

-Principiile sunt pentru oamenii drepti si verticali. Folositi-le, colorati-le, explicati-le  si expuneti-le pe intelesul celor care va asculta.

-Acuzatiile sunt pentru oameni care nu au argumente. Evitati-le!

-Concentrati-va pe planul de masuri pe care il propuneti daca ajungeti acolo. Construiti dupa sistemul SMART-Specific, Measurable, Achievable, Realistic and Time Framed.

si….uneori tacerea face cit o mie de cuvinte

Aaaaa si afisele outdor cu candidatul machiat si  in costum insotite de  texte :”Voteaza XY in 9 decmbrie” sunt bani aruncati pe fereastra. Transmiteti-mi motivul principal pentru care vreti votul meu!

Ma opresc aici pentru ca nu e bine sa oferi consultanta gratis. Nu de alta, dar s-ar putea crede ca “nu faci doi bani”.  Si, da, mi s-a intamplat! Oricum aceste ganduri  sunt, cred, utile si celor care trebuie sa se hotareasca pe 9 decembrie unde sa puna stampila.

Campanie usoara!

Share

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.