Bogdan Roşca

Radio Industry & Music

Raliul Sibiului 2011

La mai mult de o saptamina de la incheierea Raliului Sibiului ecourile acestei curse inca  se mai aud.

Pe scurt, cursa a avut foarte multe incidente iar Federatia de specialitate (FRAS) a aplicat o serie de sanctiuni, care de care mai contestate.

Asa cum reiese din hotarirea FRAS pe care o puteti citi aici, avem sanctiuni si decizii pentru:

-Gergo Szabo- service ilegal, nimic neclar, masura contesta de sportiv si echipa.

-Dacian Banca (stresarea oficialilor pentru ca avut acces la comunicatiile oficiale), Dan Tatoiu (amenintarea unui oficial pentru ordinea de start), Mihai Lacatus (pentru ca ar fi lasat usa deshisa la masina , pe proba, dupa ce a abandonat tehnic) Cei trei au fost inaintati comisiei de disciplina.

-suspendarea pe doi ani a lui Calin Bucur , pentru ca iesit in decor fiind ultimul forlighter al cursei.

-se da avertisment clubului organizator pentru incidentele de cursa legate de securitate (intrarea unui autoturism pe PS peste care a dat Szabo si, mai grav, accidentul in care a fost implicat Valino-el a lovit un motociclist care se dadea si el pe proba). Aici am comentarii de moralitate si de putere a sanctiunii (organizatorul etapei de la Cluj a fost suspendat doi ani pentru ca a adus un oficial FIA fara stiinta Federatiei interne). Pe cind numarul redus al fortelor de securitate urmate de cele doua incidente aduce doar un avertisment. Ma bucur insa ca organizatorii de la Sibiu au si anuntat deja ca de la anul vor merge pe ideea voluntarilor de securitate si a cresterii numarului de forte de ordine.

-se respinge solicitare lui Vali care doreste sa fie inclus in clasamentul raliului pentru ca nu a abandonat din motive care tin de echipaj. Solicitare este respinsa pentru ca nu a fost urmata procedura birocratica regulamentara. Motiv convenabil si, practic, de necontestat.

Problema e ca aceste decizii sunt pe rind contestate de Mihai Lacatus (care mi-a explicat aseara punctul sau de vedere total diferit de cel al Federatiei), de Dacian Banca (toti il stim drept agresiv in argumentatie pe Puiu dar el nu avea cum  sa intre pe frecventele oficialilor cursei dpdv tehnic) si de Dan Totoiu care e un om care stie ce vrea si mi se pare corect sa ceara schimbarea ordinii de start cind pui un Mitsu Evo X dupa patru Dacii Logan pe o proba in urcare. Dar cica asta ar fi fost amenintare!

Calin Bucur se chinuie sa explice celor care vor sa asculte (nu celor care aveau nevoie de un tap ispasitor) ca i s-a rupt o planetara si ca nicidecum n-a sarit in decor. Omul merge spre o suspendare de doi ani.

Pentru ca ma preocupa ce se intimpla in acest sport am adresat o intrebare legata de incidentul lui Vali pe pagina sa de facebook. Daca Federatia a dat o decizie buna sau rea (ele se rejudeca, se rediscuta) pentru incidentele de mai sus, de ce nu ne lamureste si in privinta incidentului in care a fost implicat Vali Porcistenu iar Bogdan si Sebi nu au oprit la (cum spune Vali) la semnul de SOS al echipajului? Nu vorbesc de faptul ca cei doi clujeni (pe care de-altfel ii sustin ca sportivi) ar fi trebuit sanctionati. Am vorbit la telefon si cu Bogdan Marisca. Mi-a explicat ca ei nu au vazut acel semn SOS. Domnilor, eu il cred si pe Bogdan. Au fost foarte multe faze oarecum similare in campionat, cind  sportivii abandonati erau jos din masina defecta/iesita indecor (deci in regula din punct de vedere al sanatatii) si poate ca nici semnul verde de OK din road-book nu era expus,  iar cei din spate treceau tun pe linga ei. Nu asta este problema. Sanctiunea sau ne-sanctiunea! Cred ca Federatia greseste cind nu spune nimic despre acest lucru si le face un mare deserviciu lui Bogdan si Sebi. O declaratie simpla de genul “in urma explicatiilor primite de la cele doua echipaje, constatam ca avem sau nu avem un caz” ar face lumina. No offence!

Am auzit si opinia formulata de un amic din PR-ul unei echipe, ca acesta este un subiect  artificial umflat in online pe forumuri de oameni care au diverse interese… Poate ca asta imi suna si mie in conditiile in care am fost an la rind ofiterul de presa al Raliului Clujului in varianta organizatorului suspendat acum . Poate ca ar trebui sa fac niste lamuriri legata de aceasta colaborare care se face in numele Radio Cluj. Am colaborat cu toti cei care mi-au solicitat-o in acest domeniu din pura pasiune si dorinta de a fi in the middle of the event. E drept ca unii atunci cind s-au vazut pe cai mari au uitat cine le sunt prietenii  si am considerat ca e mai bine pentru mine  sa ma retrag.  Una peste alta aceste probleme despre care am scris aici (decizii luate prea usor, decizii incorecte, sau lipsa unor decizii) nu fac decit sa creeze discordie in rindul comunitatii sportive de profil. Asta poate avea un efect secundar periculos pe termen lung. Nici unui sportiv nu-i place sa auda de la eventualii parteneri sau necunoscatori afirmatii de genul “Aaa voi sinteti aia de loviti moticiclisti prin paduri?!” Deja sintagma “sofer de raliu” e la ordinea zilei….

Profesionalizarea sportiva si organizatorica este un deziderat daca vrem ca acel con de umbra care se lateste peste motorsportul nostru sa dispara. Si nici macar nu trebuie sa inventam noi roata.

Share

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.