Pandemic Radio
Am fost întrebat cum s-au adaptat radio-urile la situția impusă de pandemie. Promit un set de link-uri în acest sens culese de pe la radiourile publice europene dar, deocamdată iată ce am făcut noi:
În primul rând am creat niște zone de restricție în privința accesului salariaților. Aici au intrat studiourile de emisie, în cazul nostru trei la număr. Practic nu mai au acces decât persoanele care intră în direct și colegii din tehnic. Astfel evităm posibila contaminare a acestor puncte extrem de importante în activitatea noastră.
Apoi, am renunțat la invitații în direct. Practic toate vocile care le auziți pe radio sunt imprimate telefonic sau luate în direct prin telefon. Pentru asta folosim fie imprimarea ambientală a convorbirii telefonice de pe speaker, fie diferite softuri free sau custom made. Asta e o situație excepțională pentru că sunetul, singura noastră modalitate de exprimare onair, îl vrem de bună calitate. Dar, dată fiind situația actuală n-am avut ce face.
O altă măsură interesantă a fost legată de trimiterea unei părți a personalului în telemuncă. Așa se cheamă în limba română 🙂 Și chiar așa o definește și legiuitorul. Avem și salariați care prestează muncă la domiciliu, avorbim de cei care intocmesc rapoarte sau situații financiare, documente, care circulă fizic între ei și studio. Telemunca asta nu este foarte bine definită și reglementată în legislația muncii dar, în cazul echipelor de jurnaliști, munca în acest regim se pretează perfect. Apoi ne ajută și team-viewer-ul,astfel că unele operațiuni în softul de emisie pot fi operate de la distanță. Am ajuns astfel să avem un număr foarte mic de oameni care vin în studio ceea ce reduce la minimum personalul care intră din afară, ne permite să păstrăm o oarecare distanță socială în interior și ne creează un confort colegilor care mergem zilnic în radio. Sunt echipe unde nu am putut aplica acest regim.
Apropos de ce s-a mai întâmplat prin lume în domeniul radioului, am luat și noi o măsură excepțională pentru a putea emite din două puncte exterioare clădirii. Practic, dacă situția o cere, programele în limba maghiară și română se pot face din două studiouri aflate la doi colegi acasă grație unui sistem VOIP și tehnologiei TieLine. Tare, nu? Aaa, ne trebuie pentru asta curent electric și…bandă de internet.
Comunicarea în echipă este însă cel mai mare challenge zilnic. Avem un grup cu peste 75 de persoane pe wats-up, un alt grup pe messenger (mai mult pentru bancuri) și ne întâlnim în echipe mai mici pe Zoom și/sau Skype. Sigur că e-mail-ul este și el un instrument de lucru dar majoritatea comunicării interne se desfășoară pe Wats Up. Marele beneficiu este că a crescut masiv comunicarea pe verticală și orizontală. Spre deosebire de trimiterea e-mail-ului, un mesaj pe wats-up este instantaneu văzut de tot grupul iar reply-urile clarifică pe loc orice aspect.
Ca o observație privind comunicarea, cred că această izolare socială impusă scoate la iveală absența dialogului non formal. Astfel că poantele și micile glumițe între colegi, inevitabile în orice colectiv, s-au mutat și ele în online. Apropos de online, constatăm și noi un consum foarte crescut de informații. Cifrele de audiență sunt în creștere continuă. Vorbim de peste 60.000 de accesări pe zi si de o medie de ascultători de streaming online de peste 43.000 in 20 de zile. Numai să ne țină netu :).
Industria Radioului este și ea forțată să se adapteze. In primul rând e în discuție abordării content-ului. Sunt curios să aflu cum v-ați adapta voi business-ul sau programul. Puteți să-mi scrieți un comment sau un e-mail la bogdan@bogdanrosca.ro