#smscluj. My Opinion.
Ieri am participat si eu la Social Media Summit Cluj un eveniment organizat de revista Biz.
In primul rind, citeva cuvinte despre organizatori: De felicitat echipa Biz care a venit cu acest eveniment si in Cluj, un oras care genereaza hastag-uri de top in lumea Twitter-ului si care ne face sa credem ca “social media” are mare priza la clujeni. Am cunoscut si eu citeva persoane in off-line dupa ce le-am cunoscut initial prin on-line, ceea ce ma face sa cred ca acest gen de comunicare in 140 de caractere este intr-adevar un nou trend in Cluj. Evenimentul a adunat impreuna reprezentantii unor companii care vor (sau cred ca fac) social media, citiva presari locali printre care si eu, qvartetul de bloggeri din capitala, vreo citiva piaristi, bloggeri locali in devenire si altii… Partea faina a fost ca intrarea la eveniment a fost gratuita si ca au iesit din superioara capitala catre orasele din tara. Puncte forte la imaginea echipei Biz, la cunoasterea conceptului lor de jurnalism economic, samd.. Deci, Multumim! (Chiar ma gindesc sa fac un abonament pentru redactie, ca poata asa mai destelenesc si eu niste chestii…)
Principala mea concluzie este ca toata lumea vrea ceva de la social media, dar nimeni nu poate sa zica, deocamdata, ce si mai ales cum.
Companiile vor rezultate masurabile, “expertii” in social media nu prea stiu cum sa le ofere, bloggerii vor sa devina BLOGGERI cautati de companii si inclusi in campaniile de promovare, piaristii (sau piarizdele J) vor sa fie bagati in seama de bloggeri dar fara sa se desparta de practicile de comunicare uzuale cu presa si asa mai departe.
Companiile vor social media. Cei de la BT nu au reusit sa convinga auditoriul de prezenta lor in acest domeniu al comunicarii in conditiile in care de pe contul lor de Twitter vin doar cotatii valutare. Twitter-ul eu il vad ca pe un instrument de feed-back, de relatie cu clientii unei companii.
Sa va explic de ce. Nu stiu cine ar urmari un cont de Twitter pe care s-ar anunta in 140 de caractere un nou produs disponibil din partea unei companii. Twitter-ul e un mediu in care se ridica si se coboara discutii scurte despre probleme uzuale de viata, petreceri, consiliere IT on-line, si multe.tampenii…Se mai ridica cite un hastag idiot, asa de bascalie, si se promoveaza cite o campanie. Vezi aici succesul Casa Locco cu #lamall sau cea mai recenta initiativa @alexursa si @daniel_rus pentru animalele fara stapin. In ceea ce ma priveste ca jurnalsit de off-line in primul rind, Twitter-ul este intr-o oarecare masura si o cale de a afla rapid ce se mai intimpla pentru ca urmaresc conturile unor site-uri locale de stiri, ale unor radiouri,platforme de stiri, BBC, CNN si altii.
Inca un argument. Intr-o seara un posesor de card BT intreba in tuitosfera daca stie cineva de ce nu poate plati on-line cu cardul. Am sarit citiva cu raspunsuri, dar aici ar fi trebuit sa fie prezent contul din retea al Bancii, care sa-l lamureasca pe om ca trebuie mai intii sa semneze niste hirtii la banca pentru deblocarea cardului.
Cei de la BCR au fost mai realisti recunoscind la #smscluj ca pe ei ii intereseaza feed-back-ul clientilor. Cei de la Nokia, au amenajat un stand frumos cu gadget-urile lor inca nelansate dar care au cam pierdut startul in fata unor competitori cum sunt Apple, Samsung sau HTC. Au ramas sa faca doar telefoane si au venit in fata unui auditoriu sa explice ce si cum cu smartphoanele. Gresit pas, pentru ca toti cei din sala butonau cite un smartphone de ultima generatie. Personal astept ca finlandezii sa-si revina pentru ca din brand-ul lor n-a mai ramas decit ideea unui telefon cu baterie buna,foarte fiabil. Grant McKenzie a vorbit despre strategia Ursus in social media ,una aparent bine creionata, dar care nu tine cont de off-line: vorbim de identitatea unui brand local si despre eforturile de a fideliza clientii de o marca locala, dupa ce, anunti ca inchizi fabrica de bere URSUS de la Cluj! Prea mult on-line in fata off-line-ului real.
Cit despre bloggeri, eu il simpatizez pe morosanu de @AdiHadean, care a spus clar ca nu poti fi un brand personal in on-line daca in off-line nu existi. Asta gindeam si eu ca jurnalist despre blogging si despre beneficiile mediului on-line. Tinerii aspiranti la titlul de blogger (motivati probabil de atentia pe care ar putea sa le-o acorde vreo multinationala) trebuie sa inteleaga ca nu exista sanse sa se ridice la nivelul qvintetului din Capitala. In primul rind multi au o atitudine admirativ-cotemplativa la adresa bucurestenilor, utind sa se concentreze asupra prezentei lor in on-line. Dovada stau si numeroasele mesaje cu hastag-ul #smscluj adresate invitatilor “de la centru” in timpul conferintei, ca niste mesaje pe biletele catre fetele dragute din clasa. Cred, ca fiecare ar trebui sa se concentreze mai bine asupra a ceea ce are el de spus si sa foloseasca o reteta de promovare de bun simt. Si apoi, qvintetul bloggeristic purtat prin tara la conferintele de gen, a inceput scrisul pe blogg cu multa vreme in urma, cind nu se prea se stia ce inseamna sa scri pe blogg. Deci daca vreti sa depasiti un concurent care v-a dat deja vreo trei tururi de circuit trebuie sa va concentrati pe performanta masini personale (scriituri personale) si a promovarii proprii, fara sa va uitati mai tot timpul in oglinda retrovizoare. Ideea de a face bani din blogg e intr-adevar atractiva si pare facila, dar ea nu se intimpla de pe o zi pe alta, daca nu convingi publicul ca merita sa fi citit si ca opiniile tale sunt chiar pertinente.
2 comments found